چرا حافظه فلش 8 گيگ من بعد از فرمت كردن داراي 2 گيگ فضا است ؟

نوشته شده توسط آی دریمز در 22 ژوئن 2014

شايد تا به حال براي شما هم اتفاق افتاده باشد كه مثلاً حافظه فلش 8 گيگ تان بعد از فرمت شدن فقط داراي 2 گيگابايت فضا باشد و امكان استفاده از تمام فضاي 8 گيگ وجود نداشته باشد. به دليل اينكه به تازگي بنده هم گرفتار چنين مشكلي شدم، لازم ديدم تجربياتي كه بدست آوردم را در اختيار دوستان قرار دهم.
بعد از فرمت كردن حافظه فلش 8 گيگم متوجه شدم كه فضاي آن تبديل به 2 گيگ شده است! چندين بار با سيستم فايل هاي مختلف (FAT32 – NTFS – FAT) فرمت كردم اما باز هم مشكل وجود داشت.
از نرم افزار هاي HDD Low Level Format Tool و HP USB Disk Storage Format Tool هم استفاده كردم اما باز هم به نتيجه نرسيدم. در پايان با جستجو در گوگل به آموزش زير برخوردم، تمام مراحل را انجام دادم و حافظه فلش 8 گيگم دوباره به روال سابق بازگشت.
در اين روش نياز نيست هيچ نرم افزاري را دانلود كنيد؛ كافيست در قسمت Run ويندوز (يا جستجو) عبارت cmd را تايپ كنيد و برنامه Command Prompt را باز كنيد.

1- در cmd عبارت diskpart را نوشته و كليد اينتر را مي زنيم.
2- وارد برنامه diskpart شديم، عبارت list disk را نوشته و كليد اينتر را مي زنيم.
3- در اين قسمت ليست تمام ديسك ها و حافظه هاي جانبي (حافظه فلش) را مشاهده مي كنيم.
4- اكنون عبارت select disk=X را مي نويسيم و به جاي حرف X شماره ديسك مورد نظر را مي نويسيم (مثلاً select disk=2) و کلید اینتر را فشار می دهیم.
5- جزییات حافظه مورد نظر قابل مشاهده است.
6- برای پاک کردن تمام محتویات حافظه فلش عبارت clean را مي نويسيم و اينتر مي زنيم.
7- سپس پيغامي مبني بر موفقيت آميز بودن عمليات را مشاهده مي كنيم.
8- عبارت exit را نوشته و از برنامه diskpart خارج مي شويم. (بهتر است حافظه فلش را يكبار از سيستم جدا كرده و مجدداً متصل نماييد.)
9- بعد از اتصال مجدد حافظه فلش به كامپيوتر، آن را فرمت كنيد. (براي فرمت كردن بر روي حافظه فلش راست كليك كرده و گزينه فرمت را انتخاب كنيد.)

توجه : با توجه به ماهيت برنامه diskpart حتماً در گام چهارم اين آموزش و در انتخاب ديسك و دستور select disk دقت كنيد. انتخاب اشتباه ديسك در اين مرحله و سپس استفاده از  دستور clean نتايج جبران ناپذيري خواهد داشت.

در صورتي كه مراحل را مطابق آموزش انجام داديد و به نتيجه نرسيديد در هنگام باز كردن برنامه cmd بر روي آن راست كليك كرده و گزينه Run as administrator را انتخاب كنيد.

یک دیدگاه دسته‌بندی : آموزش

یک دیدگاه برای “چرا حافظه فلش 8 گيگ من بعد از فرمت كردن داراي 2 گيگ فضا است ؟”

  1. مهدی گفت:

    اگر روش بالا رو استفاده کردید و فلشتون فرمت نمیشد روی my computer راست کلیک کنید برید داخل manage و اونجا روی قسمت مربوط به فلشتون راست کلیک کنید و New Simple Volume انتخاب کنید و چند تا next بزنید فلش فرمت میشه.(برای من که جواب داد:-))

دیدگاه‌تان را ارسال کنید ...


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.