هکینتاش چیست ؟

نوشته شده توسط آی دریمز در 8 ژانویه 2013

در روزهای گذشته چند نفر از دوستان در مورد هکینتاش سوال پرسیده بودند که لازم دیدم مطلب زیر را که بر گرفته از کتابخانه گویا آی تی است با اندکی ویرایش در سایت قرار دهم. امید است ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد برطرف شود.

یک کامپیوتر هکینتاش همان‌طور که از نامش بر می‌آید یک کامپیوتر است که توسط خود شما یا فروشنده‌ای به غیر از اپل ساخته شده و نسخه هک‌شده‌ای از سیستم عامل اپل یعنی مکینتاش روی آن نصب شده است. این سیستم عامل به‌طور رسمی برای نصب روی سخت‌افزارهای خود اپل طراحی شده ولی هکینتاش به زبان ساده سخت‌افزاری غیر از اپل است که از سیستم عامل آن استفاده می‌کند.

گرچه اپل با تلاش‌های انجام شده برای استفاده از سیستم عامل آن در کامپیوترهایی غیر از کامپیوترهای خودش مقابله می‌کند، بسیاری از افرادی که با دنیای فناوری سروکاردارند ترجیح می‌دهند که از اپل سخت‌افزار نخرند در عوض زمان و تلاش زیادی را صرف می‌کنند تا یک هکینتاش بسازند. دلایل زیادی برای این کار وجود دارد:

۱- اپل تنها چند تنظیم محدود و خاص برای سخت‌افزارهای محصولاتش ارائه می‌کند. کاربران قدیمیِ کامپیوترهای شخصی علاقمند هستند، این امکان را داشته باشند که سخت‌افزار موردعلاقه‌شان را همراه با جزییات مورد نظرشان انتخاب کنند که این انتخاب‌ها ممکن است جزء آن سخت‌افزارهایی که اپل ارائه می‌کند، نباشد.

2- به ‌روزرسانی و تغییر تنظیمات سخت‌افزارهای اپل هزینه زیادی دارد. به‌ روز رسانی رم از ۴ گیگابایت به ۸ گیگابایت در فروشگاه اپل ۲۰۰ دلار آب می‌خورد.

3- فیلم‌سازان و تدوینگران (به منظور استفاده از نرم‌افزارهای حرفه‌ای ویرایش فیلم مانند Adobe’s Premiere Pro یا Final Cut) و عکاسان حرفه‌ای و نوازندگان (جهت استفاده از نرم‌افزارهای مورد نظرشان مانند Aperture ،Avid’s Pro Tools ،Ableton Live و…) ترجیح می دهند با صرف هزینه کمتر، از هکینتاش استفاده کنند.

4- گروهی از برنامه نویسان محصولاتی نظیر آیفون، آیپد، نیازمند محیطی جهت برنامه نویسی و تست برنامه های کاربردی خود برای سیستم عامل مک و iOS هستند و این محیط بی شک همان محیط توسعه XCode است که برای اجرا، نیاز به سیستم عامل مک دارد.

5- برخی نیز علاقه دارند که از سیستم عامل اپل استفاده کنند اما از طبیعت متن بسته و انحصارطلبانه اپل دل خوشی ندارند.

در پایان برای تکمیل این مطلب، کتاب نحوه ساخت سیستم عامل هکینتاش را برای مطالعه بیشتر دوستان، پیشنهاد می کنم.

برای تهیه هکینتاش به فروشگاه سایت مراجعه نمایید.

دیدگاه‌تان را ارسال کنید ...


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.