گرم ترین نقطه زمین کجاست ؟

نوشته شده توسط آی دریمز در 25 آگوست 2013

شاید اگر روزی این سوال برایمان پیش بیاید که گرمترین نقطه زمین کجاست ناخودآگاه ذهنمان به سمت ‌آفریقا یا صحرای نوادا و یا نقاطی در دوردست ها خواهد رفت در این میان حتی اگر بگویند منطقه ای در شمال آلاسکا گرمترین نقطه زمین شناخته شده بدون کوچکترین زحمتی به ذهنمان، آن را پذیرفته و باور می‌کنیم اما اگر اثبات شود، گرمترین نقطه زمین در ایران و در 83 کیلومتری مرکز استان کرمان قرار دارد، برای باور آن کمی تردید خواهیم کرد تردیدی که تاکنون باعث شده تا “دشت گندم بریان” به عنوان گرمترین نقطه دنیا از ثبت در فهرست جهانی جامانده و همچنان بلاتکلیف باشد.

gandom_beryan

تاکنون مناطق در صحرای نوادا، کالیفرنیا، لیبی و الجزایر به عنوان گرمترین نقطه جهان بادهای حداکثر 58 درجه سانتی گراد، در کتابها و مقالات علمی و سفرنامه های گردشگران ثبت شده اما منطقه گندم بریان با دمای 71 درجه سانتی گراد، تنها برای برخی گردشگران و مسئولان محلی شناخته شده است.

گندم بریان در محدوده بیابانی در حاشیه کویر لوت کرمان و در مساحتی معادل 480 کیلومتر مربع، در شرق رودخانه شور قرار گرفته و با مرکز شهر تنها 83 کیلومتر فاصله دارد طبق آخرین خبرها، ناسا، با بررسی یافته های ماهواره ای خود نام گندم بریان را در صدر لیست گرمترین نقاط جهان قرار داده است.
همچنین مشاهدات محلی در این منطقه نشان می دهد که بدلیل شدت گرمای هوا حتی باکتریها نیز نمی‌توانند در آنجا رشد کنند و این نقطه از زمین، کاملا خالی از حیات است. به خصوص در تابستان که دمای آن به 71 درجه سانتی گراد می رسد حضور روزانه در این نقطه زمین غیر ممکن است و تنها در زمستان و اوایل بهار می‌توان از این دشت سوخته بازدید کرد.
gandom_beryan3
“شهداد” نزدیک ترین شهر به دشت گندم بریان است و اهالی آن معتقدند وجه تسمیه نام گندم بریان این بوده که چون در مجاورت جاده ابریشم قرار داشته در طول سال کاروانهای زیادی از آنجا عبور می کرده اند و در فصل گرم سال به چشم خود دیده بودند که گندمهایشان در اثر شدت گرما برشته می شود و بر همین اساس نام گندم بریان را بر آ‌ن نهادند.
اما بد نیست بدانید که درست در 50 کیلومتری دشت گندم بریان و در میان دو منطقه بسیار گرم بم و جیرفت ییلاق “ده بکردی” قرار دارد که معروف ترین ییلاق مهم استان و شاید جنوب شرقی ایران است که در دامنه کوههای بارز وشیر واقع شده است.
ییلاق ده بکردی در دره ای سرسبز و خنک واقع شده که مملو از درختان گردو، بادام، صنوبر و..  است.
منبع +
یک دیدگاه دسته‌بندی : متفرقه

یک دیدگاه برای “گرم ترین نقطه زمین کجاست ؟”

  1. farhad گفت:

    دوست عزیز لینک شدید .با تشکر open-mind.ir

دیدگاه‌تان را ارسال کنید ...


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.