معرفی بُرد Khadas VIM

نوشته شده توسط آی دریمز در 10 آوریل 2017

حدود دو ماه پیش بصورت اتفاقی، در توییتر مطلبی دیدم که تصویری از یک بُرد به همراه لینک و مشخصاتی کوتاه، درج شده بود. مشخصات کُلی بُرد و امکانات آن وسوسه انگیز بود و نسبتِ امکانات به قیمتِ فروش، معقول به نظر می رسید. بعد از سفارش و خرید این بُرد از چین، پس از تعطیلات سال جدید، آن را دریافت کردم. در این مطلب به معرفی همین بُرد می پردازم.

کمپانی چینی SZWesion یا WesionTek که کار اصلی اش، تولید TV Box از سال 2014 است به تازگی اقدام به تولید بُردی با عنوان Khadas Vim کرده است. این همان بُردی است که به تازگی دریافت کردم. در نگاه اول کمی باریک تر و کوچکتر از رسپبری پای 3 است و بصورت پیش فرض دارای قابی پلاستیکی و شفاف است که از همان ابتدا، بر روی آن نصب شده است.

Khadas Vim در دو نسخه عرضه شده است. یکی Khadas Vim و دیگری Khadas Vim Pro. تفاوت این دو نسخه در تصویر زیر بیان شده است.

نسخه ای که بنده تهیه کردم، نسخه Khadas Vim Pro است. Khadas Vim بر پایه پردازنده چهار هسته ای و 64 بیتی Amlogic S905X تولید شده است که با فرکانس کاری 2 گیگاهرتز کار می کند. میزان رم آن 2 گیگابایت که از نوع DDR3 است. گرافیک Khadas Vim از نوع Mali-450 است که نشان از قدرت متوسط آن دارد. براساس تست های صورت گرفته، قابلیت اجرای روان و بدون دردسر فیلم های 4K توسط Khadas Vim بدون مشکل انجام می شود و از این نظر کاربر با کامپیوتری قدرتمند روبروست. نسخه Pro بصورت پیش فرض دارای 16 گیگابایت حافظه داخلی ساخت سامسونگ است و نسخه عادی دارای 8 گیگابایت حافظه داخلی است، همچنین امکان اتصال حافظه میکرو اس دی نیز فراهم است. وای فای و بلوتوث نسخه 4.2، درگاه LAN، گیرنده IR برای کنترل بُرد از طریق ریموت کنترل، 2 درگاه USB و درگاه USB type C، درگاه HDMI و مجموعه ای از پین های GPIO، از سایر ویژگی های Khadas Vim است. نکته جالب این بُرد، استفاده از درگاه جدید LAN است که بصورت نیمه بر روی بُرد قرار گرفته است و نیمه دیگر آن از قسمت پُشتِ بُرد آشکار است. مهمترین دلیل این نوع طراحی، باریک و کوچک تر کردن طراحی بُرد است.

ابعاد Khadas Vim به ترتیب 82 میلی متر در 57.5 میلی متر است و ارتفاع آن به 11.5 میلی متر می رسد. سه کلید پاور، فانکشن و ریست در سمت راست بُرد در نظر گرفته شده است. همچنین پین باتری بک آپ (Backup) ساعت و پین های VIN برای روشن کردن بُرد از طریق باتری (یا هر منبع تغذیه دیگر)، از سایر ویژگی های Khadas است. برای روشن کردن Khadas باید از کابل USB type C استفاده نمود که به همراه بُرد ارسال شده است. اقلام همراه Khadas Vim در نسخه Pro عبارتند از :

  1. کابل USB type C
  2. آداپتور 5 ولت و 2 آمپر
  3. کابل HDMI
  4. ریموت کنترل

بصورت پیش فرض، بعد از راه اندازی Khadas وارد سیستم عامل اندروید (نسخه 6) خواهید شد که کاربر بسته به استفادۀ خود؛ می تواند از صفحه فریم ورهای Khadas اقدام به تعویض سیستم عامل کند. به تازگی اندروید نسخه 7.0 هم برای Khadas عرضه شده است، همچنین امکان نصب اوبونتو و حتی دوال بوت کردن اوبونتو و اندروید نیز وجود دارد. نصب سیستم عامل جدید از حوصله این مطلب خارج است و هدف از انتشار این مطلب آشنایی با ویژگی های کلیدی Khadas Vim است.

برای خرید Khadas Vim از سایت GearBest اقدام کنید.

دیدگاه‌تان را ارسال کنید ...


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.