معرفی بُرد NanoPi NEO Air

نوشته شده توسط آی دریمز در 7 مارس 2017

بازار کامپیوترهای کوچک هر روز داغ تر می شود و شاهد هستیم، اندازه این ماژول ها و بُردها روز به روز کوچک می شود. آغاز کننده این رقابت سخت، رسپبری پای زیرو بود. رسپبری پای زیرو با قیمتِ رقابتی 5 دلار برچسب خورده بود و این باعث می شد عرصه و میدان برای دیگر سازندگان بسیار تنگ شود. در این میان شرکت های کوچک و بزرگ از بنیاد رسپبری پای ایده گرفتند و این امر باعث شد، کامپیوترهای کوچک، ولی قدرتمند به بازار عرضه شوند. یکی از این شرکت ها، شرکت FriendlyARM است. این شرکتِ چینی، تخصصی ویژه در تولید بُردهای کوچک و پُرکاربرد در الکترونیک دارد. در این مجال فرصتی دست داد تا به بررسی یکی از این کامپیوترهای کوچک و بسیار قدرتمند، به نام NanoPi NEO Air بپردازم و برخی از مهمترین ویژگی های آن را به شما معرفی کنم، پس با من همراه باشید.

NanoPi NEO Air با ابعاد 4 سانتی متر در 4 سانتی متر و وزن 7.5 گرم یکی از کوچکترین کامپیوترهای موجود در بازار است که قابلیت نصب لینوکس را داراست. پردازنده این مدل Allwinner H3 است که دارای 4 هسته با فرکانس 1.2 گیگاهرتز می باشد که در مقایسه با رسپبری پای زیرو (نسخه جدید) بسیار قدرتمند تر است. NanoPi NEO Air دارای 24 پینِ GPIO برای انجام پروژه های مختلف الکترونیک است، این GPIO ها از لحاظ کارکرد و نام گذاری، مشابه GPIO های رسپبری پای هستند.

میزان رَم در نظر گرفته شده برای NanoPi NEO Air، 512 مگابایت و از نوع DDR3 است، این حافظه ساخت سامسونگ است، همچنین 8 گیگابایت حافظه داخلی (ساخت سامسونگ) نیز برای NEO Air در نظر گرفته شده است که عملاً شما را از حافظه خارجی بی نیاز می کند، البته درگاهی برای گذاشتن کارت حافظه میکرو اس دی بر روی بُرد، تعبیه شده است. یکی از مهمترین ویژگی های NanoPi NEO Air دارا بودن، وای فای و بلوتوث داخلی (نسخه 4) است که برای دسترسی به اینترنت حیاتی است. طراحان از تمام فضای موجود روی بُرد، کمال استفاده را کرده اند و حتی امکان اتصال مستقیم دوربین از طریق پورت DVP بر روی بُرد در نظر گرفته شده است.

بر روی قسمت جلویی NanoPi NEO Air، یک درگاه میکرو یو اس بی برای اتصال منبع تغذیه در نظر گرفته شده است که طبق دستورالعمل سازنده، میزان 5 ولت و 2 آمپر برای راه اندازی بُرد مناسب است. سایر قسمت ها در تصویر زیر مشخص شده است :

سیستم عامل هایی که قابلیت نصب بر روی NanoPi NEO Air را دارند، عباتند از :

UbuntuCore

DietPi

Armbian

مسلماً از بین سیستم عامل های معرفی شده، UbuntuCore به دلیل بهینه سازی از طرف FriendlyARM، بیشترین هماهنگی را با سخت افزار NEO Air دارا می باشد و توصیه می شود در ابتدای کار از آن استفاده نمایید. سیستم عامل های  DietPiو Armbian هر دو بر پایه دبیان بوده و شباهت بسیاری به هم دارند.

برای دسترسی به پین های GPIO از درون سیستم عامل، توصیه می شود به پروژه معرفی NanoPi NEO Air که بر روی سایت هکستر منتشر کردم، رجوع نمایید.

قیمت حدودی این بُرد در بازار ایران بین 110 تا 120 هزار تومان است. در صورتی که علاقمند به خریدNanoPi NEO Air هستید می توانید آن را از فروشگاه آی دریمز تهیه نمایید.

اطلاعات بیشتر در مورد NanoPi NEO Air

2 دیدگاه برای “معرفی بُرد NanoPi NEO Air”

  1. رمضان گفت:

    سلام
    2 تا سوال داشتم:
    1- دوربین‌های مناسب برای اتصال به این برد چی هستند؟ میشه دوربین‌های CSI رسپبری پای رو بهش وصل کرد و آنلاین پخش کرد؟
    2- چطور میشه صفحه نمایش بهش وصل کرد و چه صفحه نمایش‌هایی میشه بهش وصل کرد؟
    ممنون

    • رامین گفت:

      سلام
      در مورد سوال اول : می تونید از دوربین خود friendly arm استفاده کنید. لینک دوربین http://www.friendlyarm.com/index.php?route=product/product&product_id=70
      این دوربین در ایران موجود است. امکان اتصال دوربین های رسپبری پای وجود ندارد، همچنین در مورد پخش آنلاین، به کمک آی پی Valid می تونید تصاویر رو آنلاین پخش کنید.

      در مورد سوال دوم : امکان اتصال صفحه نمایش به صورت مستقیم وجود ندارد چون پورت اچ دی یا … روی برد تعبیه نشده اما می تونید با کابل USB TO TTL از برد تصویر بگیرید.

      موفق باشید.

دیدگاه‌تان را ارسال کنید ...


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.