آموزش رسپبری پای – قسمت چهارم : کار با سیستم عامل

نوشته شده توسط آی دریمز در 9 فوریه 2014

همان طور که در قسمت قبلی اشاره شد، برای اینکه بتوانیم از رسپبری پای استفاده کنیم، نیاز به نصب سیستم عامل داریم. در این باره در قسمت قبلی آموزش بحث شد. پس از نصب سیستم عامل رسپبیان و راه اندازی رسپبری پای، ابتدا تصویری رنگی، در ابتدای بوت شدن نمایش داده می شود پس از آن نوشته هایی بر روی صفحه ظاهر می شود که شبیه سیستم عامل داس خودمان است، در واقع تمام عملیاتی که برای راه اندازی رسپبری پای نیاز است طی شود، در همین نوشته ها قابل مشاهده است. برای ورود به رسپبری پای، نیاز به نام کاربری و رمز است که بصورت پیش فرض نام کاربری ما pi و کلمه عبور raspberry است. پس هرگاه در زمان راه اندازی از ما سوال شد، آنها را وارد می کنیم. چون برای اولین بار است رسپبری پای را راه اندازی می کنیم منوی تنظیمات یا config که شامل تنظیمات اصلی رسپبری پای است مانند شکل زیر ظاهر می شود.

 raspi-config

بدون هیچ گونه تغییری گزینه Finish را انتخاب می کنیم و از تنظیمات خارج می شویم. در مورد این قسمت، بعداً بصورت جداگانه توضیح داده خواهد شد. پس از خروج از قسمت تنظیمات، وارد محیط به اصطلاح دستوری رسپبری پای می شویم. همان طور که می بینیم سیستم عامل منتظر است تا ما دستوری را برای اجرا وارد نماییم. در واقع این قسمت مهمترین بخش ارتباط ما با رسپبری پای است. پس از نوشتن هر دستور با زدن کلید اینتر آن را اجرا می کنیم و خروجی در همان صفحه قابل مشاهده است. چون برای کاربران تازه وارد این محیط کمی کسل کننده و گیج کننده است با نوشتن دستور startx از آن خارج شده و وارد محیط ویژوال و دسک تاپ رسپبیان می شویم. محیطی مانند تصویر زیر، نمایش داده خواهد بود :

 pi.desktop

بصورت پیش فرض اکثر برنامه های مورد نیاز کاربر، بر روی سیستم عامل نصب شده است و نیاز نیست؛ کار خاصی از سوی کاربر انجام شود. پیشنهاد می کنم برای آشنایی با قسمت های مختلف این محیط، شروع به کنکاش و جستجو در قسمت های گوناگون بپردازید. یکی از قابلیت های رسپبری پای امکان ارتباط با دنیای پیرامون و کنترل آنهاست. برای این منظور ویرایشگر و محیط برنامه نویسی پایتون بصورت پیش فرض بر روی سیستم عامل نصب شده است که آیکون های آن روی دسک تاپ قابل مشاهده است. (پایتون در دو نسخه بر روی سیستم عامل رسپبیان ارائه شده است: یکی نسخه 2.7 و دیگری نسخه 3 ؛ به همین خاطر دو ویرایشگر پایتون با نام های IDLE و IDLE 3 در صفحه وجود دارد.)

در ادامه به توضیح برنامه های روی دسک تاپ می پردازیم :

در Python Games مجموعه ای از بازی های ساده که با زبان پایتون نوشته شده است، قرار دارد.

برنامه Scratch محیطی است برای برنامه نویسی، بدون دانش برنامه نویسی! از این برنامه برای آموختن مفاهیم برنامه نویسی به کودکان و کسانی که به مباحث برنامه نویسی آشنا نیستند استفاده می شود. برنامه Scratch قابلیت های فراوانی دارد، حتی می توان به وسیله آن با سخت افزارهای مختلف ارتباط برقرار کرد.

همان طور که حتماً می دانید از مهمترین ویژگی های رسپبری پای، قابلیت اتصال آن به شبکه و استفاده از اینترنت است، همین ویژگی باعث شده تا مرورگری با نام Midori بر روی صفحه قرار گیرد تا بتواند بخشی از نیازهای ابتدایی کاربر را پاسخگو باشد.

LXTerminal برنامه ای است شبیه cmd ویندوز، با این برنامه می توانید دستورات مختلف را در سیستم عامل رسپبیان اجرا نمایید.

برای اتصال رسپبری پای به شبکه وای فای از WiFi Config استفاده خواهیم کرد. کافیست دانگل وای فای را به پورت USB متصل کرد و سپس این برنامه را اجرا نمود.

آخرین برنامه هم Debian Reference است که در واقع راهنمای استفاده از توزیع دبیان است.

در این قسمت تنها به بخشی از برنامه های موجود بر روی سیستم عامل رسپبیان اشاره شد.

در قسمت بعدی آموزش، به صورت مختصر با قسمت تنظیمات آشنا خواهیم شد.

6 دیدگاه برای “آموزش رسپبری پای – قسمت چهارم : کار با سیستم عامل”

  1. iman گفت:

    سلام
    از این که زحمت میکشید و نتیجه تلاشاتون رو روس سایت قرار میدین خیلی متشکر هستیم.ایشالله بتونیم استفاده کنیم.
    فقط من الان یه خورده هنگ کردم.در این قسمت(قسمت 4)این صفحه هایی (صفحه config-startx)که دارید توضیح میدین کجا نمایش داده میشوند؟
    ایا رو صفحه لپ تاپ نشون داده میشوند؟
    چطوری؟

    • رامین گفت:

      سلام
      زماني كه شما رسپبري پاي را از طريق پورت HDMI به تلويزيون وصل مي كنيد. خروجي تصاوير بر روي تلويزيون قابل مشاهده است، يعني شما به هيچ كامپيوتر يا لپ تاپي نياز نداريد! رسپبري پاي به تنهايي يك كامپيوتر است.

  2. علی گفت:

    با سلام
    من برد را خریداری کردم ولی بعد از بوت مستقیم برنامه scratch اجرا می شود که بعد از خروج از آن از گزینه فایل و خروج متاسفانه سیستم خاموش می شود

    • رامین گفت:

      سلام
      برای اجرای سیستم عامل، باید از سایت raspberrypi.org و بخش دانلود، فایل ایمیج سیستم عامل رسپبیان رو دانلود کنید و به حافظه رم (SD CARD) منتقل کنید.

  3. مصطفی گفت:

    سلام
    وقتی دستور startx رو تایپ میکنم می نویسه command not found
    ینی چی؟

    • رامین گفت:

      سلام
      شاید نسخه lite و سبک رسپبیان را دانلود کردید که محیط گرافیکی نداره.
      مجدد سیستم عامل را دانلود کنید.

دیدگاه‌تان را ارسال کنید ...


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.