آموزش رسپبری پای – قسمت دوم : وسایل مورد نیاز

نوشته شده توسط آی دریمز در 23 اکتبر 2013

RPi-B-CN-set-upدر قسمت اول از آموزش رسپبری پای، در مورد تهیه بُرد در ایران صبحت شد. در این قسمت از آموزش قصد داریم وسایل مورد نیازی که برای راه اندازی رسپبری پای به آن نیاز خواهیم داشت، معرفی کنیم.

همان طور که حتماً می دانید رسپبری پای در دو نسخه تولید شده است، نسخه A و نسخه B. تمام آموزش هایی که قرار است در این سری آموزش ها عنوان شود بر اساس نسخه B رسپبری پای خواهد بود. تفاوت دو مدل A و B در این است که مدل اول (A) با قیمت ۲۵ دلار و مدل دوم B) ۳۵) دلار به فروش می‌رسد. مدل اول (A) دارای یک پورت USB و ۲۵۶ مگابایت رم است و این در حالی است که مدل دوم (B) دارای دو پورت USB و یک پورت Ethernet و۵۱۲ مگابایت رم می باشد.

خروجی و پورت های مدل B به شرح زیر است :

1- پورت میکرو یو اس بی (Micro-USB) برای تأمین برق مورد نیاز دستگاه : این پورت با ولتاژ حدود 5 ولت تغذیه می شود. حداقل میزان جریان برای روشن کردن مدل B حدود 700mA می‌باشد. برای راه اندازی رسپبری پای می توانید از شارژر میکرو یو اس بی تلفن همراه خود نیز استفاده کنید. به عنوان مثال شخصاً از شارژر گوشی گلکسی نوت 2 برای روشن کردن دستگاه استفاده کردم. (لیست شارژرهای موبایل تست شده بر روی رسپبری پای را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

2- خروجی HDMI برای انتقال تصاویر : برای اتصال رسپبری پای به مانیتور یا تلویزیون می توان از این خروجی کمک گرفت. از مزایای خروجی HDMI می توان به کیفیت بالای تصویر و انتقال همزمان صدا و تصویر اشاره کرد. البته اگر دسترسی به مانیتورهای HD ندارید می توانید از خروجی Video RCA تعبیه شده بر روی برد استفاده کنید.

3- پورت های یو اس بی : برای اتصال کیبورد و ماوس و یا سایر قطعات (مثل : یو اس بی هاب، دانگل وایرلس، هارد اکسترنال، حافظه فلش و…) می توانید از این دو پورت استفاده کنید. حتی می توان از کیبورد ها و ماوس هابی سیم هم استفاده کرد. برای افزایش تعداد پورت های یو اس بی از یو اس بی هاب های موجود در بازار استفاده کنید.

4- پورت اترنت (Ethernet) : رسپبری پای این امکان را به شما می دهد تا از طریق پورت اترنت به یک شبکه متصل شوید و حتی از اینترنت نیز استفاده نمایید.

5- پورت Video RCA برای خروجی تصویر : دوستانی که دسترسی به مانیتورها و تلویزیون های HD با خروجی HDMI ندارند، می توانند از این خروجی برای مشاهده تصاویر بر روی تلویزیون های قدیمی استفاده نمایند.

6- خروجی (جک) ۳/۵ میلیمتری صدا : از طریق این پورت می توان خروجی صداهای تولید شده توسط رسپبری پای را از طریق هدفون یا اسپیکر شنید.

7- اسلات کارت حافظه اس دی (SD) : چون رسپبری پای دارای حافظۀ ذخیره سازی نیست با کمک این درگاه می توانید سیستم عامل مورد نظرتان را بوت کنید.(هم می توان از رم های به اصطلاح SD استفاده کرد و هم می توان رم های میکرو اس دی Micro SD را با کمک تبدیل یا خشاب به آن متصل نمود.)

بهتر است از یک کارت حافظه با ظرفیت 4 گیگابایت یا بیشتر و با کلاس 10 استفاده کنید. (رم های موجود در بازار دارای کلاس های 4و6و10 هستند که هر چه کلاس یک رم بیشتر باشد سرعت خواندن و نوشتن بر روی کارت حافظه بیشتر است.)

پس برای راه اندازی رسپبری پای نیاز به یک شارژر میکرو یو اس بی، کابل HDMI ، ماوس، کیبورد و کارت حافظه SD خواهید داشت. (اگر دسترسی به تلویزیون HD ندارید باید از خروجی Video RCA استفاده کنید.)

استفاده از پورت اترنت هم جزو موارد اختیاری است.

برای آشنایی با قسمت های مختلف رسپبری پای، بر روی تصویر ابتدای مطلب کلیک کنید.

در آموزش بعدی به انواع سیستم عامل و نحوه راه اندازی رسپبری پای، خواهیم پرداخت.

2 دیدگاه برای “آموزش رسپبری پای – قسمت دوم : وسایل مورد نیاز”

  1. زهره گفت:

    سلام

    چطوری می تونم برد رسپری رو به لپ تاپ وصل کنم؟
    که احتیاج به کیبورد و موس و مانیتور جدا نباشه؟

    ممکنه؟؟

    ممنونم

دیدگاه‌تان را ارسال کنید ...


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.