آشنایی با HAT در رسپبری پای

نوشته شده توسط آی دریمز در 8 ژوئن 2015

زمانی که رسپبری پای مدل B+ معرفی شد، نسبت به مدل پیشین خود تغییر سخت افزاری خاصی نکرده بود، یعنی نه پردازنده قوی تر شده بود و نه رم و …

فقط تعداد پورت های یو اس بی و پین های GPIO بیشتر شده بودند و این تغییرات راضی کننده نبود، بعد از مدتی بنیاد رسپبری پای دلیل این طراحی را بیان کرد و آن افزودن قابلیتی به نام HAT به رسپبری پای بود.

HAT مخفف عبارت Hardware Attached on Top است. HAT ها در واقع بُردهای اضافه شونده ای هستند که براحتی روی رسپبری پای سوار می شوند و به گفته بنیاد رسپبری پای، زندگی را برای دوستداران این برد راحت می کنند! یکی از مشخصه های کلیدی HAT قابلیتی است که با اتصال آن به رسپبری پای به صورت خودکار، درایور HAT لود شده و HAT شروع به کار می کند.

تا پیش از این بُردهای مختلفی برای رسپبری پای ساخته شده بود، اما هریک شکل و ابعاد خاصی داشتند و با معرفی مدل های جدیدتر رسپبری پای، امکان استفاده از آنها بر روی مدل های جدیدتر میسّر نبود، بنابراین بنیاد رسپبری پای هدف از طراحی HAT را یکپارچه نمودن ساختار همه بُردها می داند.

2427-01

برای HAT ها استانداردی مشخص تعریف شده است ، هرHAT دارای ابعاد mm 65×56 است که در طرفین آن چهار سوراخ برای پیچ کردن روی رسپبری پای وجود دارد. HAT ها دارای یک حافظه EEPROM هستند که این حافظه با مشخصه ای منحصر به فرد توسط سازنده HAT پروگرام می شود و همان طور که در بالا اشاره شد، از حافظه EEPROM برای شناسایی خودکار بعد از اتصال HAT به رسپبری پای، استفاده می شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد HAT ها به اینجا مراجعه کنید.

2288-05

تاکنون HAT های زیادی برای رسپبری پای طراحی و تولید شده است. برای دیدن نمونه هایی از این HAT ها به اینجا و اینجا مراجعه کنید.

متأسفانه به دلیل اینکه رسپبری پای در انگلستان تولید و طراحی شده است، بیشتر ملزومات و HAT ها در این کشور طراحی می شوند و به همین دلیل در سایت های چینی به نُدرت می توان آنها را پیدا و تهیه کرد. سایت های محدودی در انگلستان هستند که امکان خرید و ارسال کالاهای الکترونیک برای ایران را انجام می دهند. به تازگی از سایت ModMyPi خریدی انجام دادم که به صورت کامل و سلامت، به دستم رسید. دوستانی که تمایل دارند از این سایت خرید کنند، برای برآورد هزینه، بعد از انتخاب کالای موردنظر، با ایمیل r_sangsari@yahoo.ca با بنده در تماس باشند.

پ.ن : این سایت امکان ارسال مستقیم سفارش به آدرس خریدار در ایران را دارد.

به امید خدا، سعی می کنم در پست بعدی در مورد خرید از سایت ModMyPi توضیح بدم.

دیدگاه‌تان را ارسال کنید ...


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.