آشنایی با فناوری ان‌اف‌‌سی در تلفن های همراه

نوشته شده توسط آی دریمز در 22 ژانویه 2013

یکی از کاربردی ترین تکنولوژی هایی که هم اکنون در بیشتر تلفن های همراه دیده می شود ان اف سی است. در این مجال ابتدا به معرفی آن می پردازیم و در پایان تجربه استفاده از این تکنولوژی را به شما معرفی می کنیم.

ان‌اف‌‌سی (به انگلیسی: NFC، مخفف Near field communication)‏ به معنای ارتباط میدانی با بُرد کوتاه، گونه‌ای وسیله ارتباطی بی‌سیم است که بین دو دستگاه که در مجاورت همدیگر با فاصله ای کوتاه از هم (حداکثر چند سانتی‌متر)، کاربرد دارد. یکی از مهم‌ترین کاربرد های ان‌اف‌سی، پرداخت پول از طریق گوشی‌های هوشمند است. برای این منظور، کاربر اطلاعات مربوط به کارت اعتباری خود را در گوشی ذخیره می‌کند و در زمان خرید، گوشی را به دستگاه ان‌اف‌سی‌خوان نزدیک می‌کند تا پرداخت انجام شود. بیشتر معاملات نیاز به تأیید ندارند ولی در برخی موارد ممکن است فروشندگان درخواست تایید هویت کنند. اما NFC در دستگاه‌های موبایل کاربردهای دیگری هم دارد که برخی از آنها هم‌اکنون نیز در دسترس هستند. مثلاً برای شناسایی دو تلفن هوشمند و انتقال عکس، یا انجام وظایف یا تسک های خاص (از طریق  تگ ها) نیز می‌توان از NFC استفاده کرد. شاید بهترین مثال از ان‌اف‌‌سی، کارت های اعتباری مترو یا اتوبوس است که هم اکنون در شهری مثل تهران استفاده می شود.

یکی از کاربردهای ان‌اف‌‌سی در موبایل، انجام دستورات مختلف با استفاده از برچسب های ان‌اف‌‌سی است. در واقع در این روش برچسب ها نقش یک ماشه یا به زبان ساده تر، دستور اجرای یک فرمان، را بازی می کنند. برای استفاده از فناوری ان‌اف‌‌سی نیاز به یک نمونه از این برچسب ها دارید که در بازار به راحتی قابل تهیه هستند. برچسب ها یا تگ های ان‌اف‌‌سی اغلب به اندازه یک سکه هستند و هیچ منبع انرژی الکتریکی ندارد و انرژی لازم خود را از باطری موبایل تأمین می کنند. این برچسب ها دارای یک حافظۀ بسیار اندک (مثلاً یک کیلوبایت) برای ذخیره دستورات در خود هستند. پس از تهیه این برچسب ها (که مانند سی دی ها و یا فلاپی دیسک ها خام هستند) نیاز به برنامه ریزی آنها داریم. یکی از بهترین برنامه در این زمینه NFC Task Launcher است که برای سیستم عامل اندروید نوشته شده و می توانید آن را از بازار تهیه کنید. این برنامه این امکان را به شما می دهد تا وظایف خاصی (مانند اجرای پروفایل های مختلف گوشی، ارسال پیامک، اجرای برنامه های دلخواه و…) را تعریف کنید و بعد از لمس برچسب با گوشی آن وظیفه یا دستوری که شما در برچسب برنامه ریزی کرده اید، اجرا شود.

برای تهیه برچسب ها یا تگ های ان‌اف‌‌سی با ما تماس بگیرید.

منابع + و +

بدون دیدگاه دسته‌بندی : آموزش

دیدگاه‌تان را ارسال کنید ...


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.